Elämä on liian lyhyt huonolle toteutukselle
Keskustelin taannoin entisen työkaverini kanssa tavoista suunnitella webbiä. Esiin nousi tapa suunnitella visu edellä. Tai oikeastaan yksi syy, miksi näin tehdään. Asiakas ostaa meiltä, webin ammattilaisilta palvelua. Ja me teemme kuten maksava asiakas pyytää. Vaikka ilman riittävää taustatietoa.
Usein taustatietoihin kerätään asiakkaan toiveet ja halut. Mitä sisältöä mahdollisesti sivustolle tulee? Mikä fiilis käyttäjälle tulee välittyä sivustolta? Värimaailma, elementit ja mahdollinen sivuhierarkia. Tämän jälkeen voidaankin asiakkaalle esitellä jo niitä visuja. Pahimmassa tapauksessa asiakas on nähnyt visut ennen kuin sivuston rakenteesta on tietoakaan.
Miksi prosessi etenee näin? Jos tiedostamme sen että sisältö ja rakenne tulisi tietää ennen ulkoasun rakentamista, miksi etenemme väärässä järjestyksessä?
Aiheesta löytyy paljon keskustelua netistä. Mark Boulton kirjoitti aiheesta 2011, kuten myös Jeremy Keith. Idea on yksinkertaistettuna se, että sisältö määrää ulkoasun. Valitettavasti silti paljon webtuotantoa tehdään ulkoasu edellä, koska sisältöä ei tiedetä.
Mistä meille maksetaan?
Maksaako asiakas oikeasti meille siitä, että me teemme “karkkikuorrutteista” pintaa? Olemmeko valmiita tekemään työtä, joka jossakin vaiheessa prosessia tehdään joka tapauksessa uusiksi? Olemmeko me valmiita ottamaan nimiimme tehdyn työn, jos lopputulos on vähemmän kuin erinomainen? Mitä meidän ammattitaito on?
Vasta kuluvan kesän aikana minulle valkeni, mitä minun oma ammattitaito on. Se ei ole vain tekniikan osaamista vaan myös ymmärtämistä ja vaatimista. Minun tulee ymmärtää mitä halutaan ja mitä tarvitaan mutta toisaalta minun tulee myös vaatia riittävää taustatietoa jotta voin tehdä oikeita ja perusteltuja päätöksiä. Ja usein nämä vaatimukset kohdistuvat asiakkaan suuntaan.
Asiakkaan osallistuttaminen
Mielestäni nykyaikaisessa webtuotannossa asiakas tulisi ottaa mukaan prosessiin. Muutenkin kuin protojen, visujen tai muiden hyväksynnässä. Jotta lopputuloksesta saadaan erinomainen tulee asiakkaalta vaatia osallistumista sisällön tuotantoon. Ja oikean sisällön vaatiminen ei ole muuta kuin asiakkaan edun ajamista.
Tällainen toiminta saattaa aiheuttaa hankaa asiakkaan suunnalta. “Tehän tässä ammattilaisia olette”. Valitettavan tosi lausahdus asiakkaan suunnalta. Mutta sisällä on totuuden siemen. Koska me olemme niitä ammattilaisia niin meidän pystymme perustelemaan miksi tarvitsemme sisällön ennen suunnittelun aloitusta. Riittävä taustatieto luo edellytykset paremmille valinnoille. Näiden pohjalta tehdään parempaa ja kohdennetumpaa toteutusta eikä myöhemmässä vaiheessa tarvitse tehdä uudelleen. Yksinkertaistettuna hommat saadaan valmiiksi ajallaan ja pitkällä aikavälillä edullisemmin.
Ei webtoteutusten rakentaminen ole Toyotan Pikahuolto tai öljynvaihto, jossa asiakas heittää avaimet tiskille ja odottaa pulla suussa valmista. Kyseessä on talonrakennukseen rinnastettava prosessi, jossa asiakkaan tulee toimittaa riittävä määrä tietoa ennen perustusten valua tai koko homma romahtaa kasaan. Ja asiakkaan on oltava koko ajan mukana.